TENS?

Igår var en händelserik dag, först begav vi oss iväg på sista träffen med föräldragruppen. Åh vilken god fika det bjöds på. Glupsk som jag är, klämde jag i mig mest av alla där :)
Sen åkte vi hem, bytte om och iväg till en hockeyrink. Nu skulle Micke spela hockey tillsammans med sina vänner och jag satt kikade när de for runt där på isen. Måste erkänna att jag blev rätt avundsjuk, hade så gärna velat fara runt där på isen jag också. Dock hade det varit ganska riskabelt, då jag blivit ovanligt klumpig nu på sista tiden, ännu mer klumpig än vanligt. Hur nu detta kan vara fysiskt möjligt!? ;)
Satt där och kikade ett tag innan jag fick lov att bege mig vidare till lasarettet för en bokad tid för att plocka ut en TENS-maskin åt mig.

"TENS, Transkutan Elektrisk NervStimulering, är en metod för smärtlindring som bygger på stimulering med svaga elektriska strömmar. En batteridriven apparat överför via ledningar ström till plattor som sätts på kroppen. Metoden används vid både akuta och långvariga smärttillstånd.
TENS kan användas både vid så kallad nociceptiv smärta, då smärtan vanligen har sitt ursprung i leder, skelett, muskler, hud, och i interna organ, och när smärtan är neuropatisk eller neurogen (det vill säga smärtan härstammar från nervsystemet).
TENS-smärtlindring kan användas i samband med (före och under) förlossning."

En efterlängtad liten apparat måste jag säga. Har något "mystiskt" fel på min höft/ryggslut, som gör att jag får extremt ont periodvis. Men tyvärr kan de inte undersöka vad felet är, eftersom jag måste genomgå en röntgen och det är inte genomförbart nu när jag är i mitt välsignade tillstånd som gravid. Så nu ska jag börja använda denna lilla maskin och se om den hjälper och även använda den under själva förlossningen, då jag (helst) inte vill ta annan smärtlindring. Så ska bli spännande att se om denna lilla manick är något jag kommer kunna rekommendera till kvinnor under förlossning eller ej.

Idag har vi varit hos min mor och far, där vi ätit "sovatten" och klimp. En av mina favoriträtter, men återigen klämde jag i mig för mycket av det goda och har sedan middagen "halvt" ångrat att jag åt så mycket. Fast åt andra sidan, en halv dags lidande är det värt när man äter så god mat.




Kommentarer
Postat av: Agneta

Lycka till! Håller både tummar och tår att det hjälper.

Svar: Hoppas vi också ;) taaaack <3
schabelcase.blogg.se

2013-02-17 @ 06:10:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0